JELL-O

SHOT

NATIONAL THEATRET OSLO 2021

tekstuddrag

Det er tirsdag:
vækkeuret ringer kl.8.
Jeg står ikke op.

Det er onsdag:
og de siger, at lykken også
bare er noget man vælger.
Det er torsdag:
og jeg står ikke op.

Det er fredag: drikker kaffe i køkkenet, kan ikke synke – holder det bare i munden til tandkødet, tænderne og kaffen har samme temperatur. Spytter: det sidder fast i vasken – Mit spyt har gjort det slimet. Lægger mig i sengen, prøver at falde i søvn inden Macbooken går ud, og inden de finder ud af hvem ham morderen i true crime serien i virkeligheden er – så jeg kan ringe til nogen når jeg vågner, til ham med røde hår 

Hej, det er…  

Har du set? Den serie, ja,
den der, ved du ved hvem
morderen er? Selvom jeg
allerede da han tager
telefonen

RØDHÅRET Hallo?

IDA kan høre, at han undrer sig
over hvorfor jeg ringer

RØDHÅRET Hej?

IDA Klør sig i hovedbunden

RØDHÅRET Øh

IDA prøver at huske hvem det
egentlig er jeg er

RØDHÅRET Det er?... 

IDA Indtil han kommer i tanke 

RØDHÅRET hov

IDA Slår sin ven ved siden af
ham på skulderen

RØDHÅRET Fuck, det sgu da

IDA og griner

RØDHÅRET Ida

IDA Hej

RØDHÅRET ja, hende, husker du, hende
med næseblod, ja, ja og
kæmpelårene. Good enough
for the night-typen, kæmpe
fede flæske lår.

IDA hahaha, kæmpe fede
flæskelår og jeg kan høre
min mor sige,

MOR Det ødelægger bare leveren

IDA Jeg ved ikke hvorfor hun
overhovedet snakkede om
det, hvorfor hun blev ved
med at sige,

MOR Det ødelægger bare leveren

IDA Midt i familiemiddagen,
henover fadet med et eller
andet og sovsen, som om
det var sådan en fucking
public service: btw, lad lige
være med at sluge et helt
glas piller.

MOR Det ødelægger bare leveren

IDA Står med glasset i hånden,
ved ikke rigtigt hvad jeg
skal bruge en ødelagt lever
til, selvom jeg på en måde
godt kan lide tanken om
noget kan være så konkret,
at kunne tegne et omrids
med sprittusch om det,
pege, sige: se her det! Det
er ikke så slemt; det er et
lillebitte område. 

Måske skal jeg så hoppe ud ad vinduet.

Jeg begynder at flytte potteplanterne ned på gulvet, flere af dem er visne, jeg skulle have passet bedre på dem, vandet dem eller… det tager en evighed. Jeg bliver ved med at tænke jeg burde stille dem i et eller andet system efter størrelse eller hvor meget vand de skal have… stille dem ordentligt. 

Jeg bor kun på 2. Sal. 

Jeg kigger ud af vinduet på cykelstativet, cyklen nogen har efterladt, ingen gidet at stjæle, delene er bare langsomt forsvundet, kan ikke huske hvornår der var mere end nu, hvor der ikke rigtigt er noget. Parret der løber i læ under markisen på den anden side af gaden, det regner, de griner selvom de er gennemblødte, jeg kan høre, jeg kan ikke høre det, men jeg kan se lyden af deres mundvige, der trækker sig tilbage så alle deres tænder bliver synlige, lejligheden overfor hvor nogen jeg ikke kan kende fra skyggerne, tænder lyset i et værelse de ikke går ind i. Lyset står bare og oplyser et tomt rum og jeg kan godt se, jeg kun bor på anden sal.  Så er det bare brækkede ben, så står man der med brækkede ben, så må det være noget med et barberblad. I film foregår det altid i et badekar. Det må være noget med blodet, at man så bare kan skylle det ud. Lade som det aldrig er sket, at jeg ikke har eksisteret. Jeg har ikke noget badekar.

Jeg går ud i brusekabinen og jeg har ikke noget barberblad, bare en skraber og jeg kan rigtigt finde ud af hvad jeg skal gøre, står bare der og trykker det bøjelige hoved mod armen, venter på at der går hul og jeg bare kan blive skyllet ud, at der går hul og jeg forsvinder ned i afløbet. 

Måske jeg bare vil have, at det skal gøre lidt ondt.

At det bare godt må gøre lidt ondt på en meget konkret måde, at det har en smag, at det smager af jern som at sutte på en frostkold nøgle i min morfars garage, det kan jeg på en eller anden måde godt forstå, selvom jeg står med en venus shaver og er gået ind i badet med en t-shirt på fordi jeg måske alligevel ikke har lyst til at dø nøgen… at være hende der bliver fundet i badet.

Nøgen.

IDA Det er tirsdag:
Vækkeuret ringer kl. 8.

Igen 8.09. 

Igen 8.18. 

Dynen: tung. 

Solen skinner. 

I vindueskarmen:
en buket liljer.
En gave fra mor.
Nu: Rådnede.
En tung duft i værelset.

Underboerne slår en
tangent ned på klaveret.


Underboerne ind med klaver. 

IDA Sidde på sengekanten.

Lår: tykke, blege, slappe.

Køre den ene fod langs
gulvsprækken

Underboerne:

UNDERBOEN Honey? 

UNDERBOEN 2 Yes, honey

IDA Spiller klaver.

UNDERBOEN Want to sing a sweet sweet
song to celebrate our
sweet sweet love?

UNDERBOEN 2 Oh, yes honey! 

IDA Synger:

UNDERBOERNE Come up to meet you

Tell you I’m sorry

You don’t know

how lovely you are

IDA På badeværelset.

UNDERBOERNE I had to find you

IDA Tisse.
Vaske hænder          

UNDERBOERNE tell you I need you

IDA Negle: Lange.          

UNDERBOERNE Tell you I set you apart

IDA I spejlet, ansigtet: Blegt. 

UNDERBOERNE Tell me your secrets

IDA Huden: Fedtet.  

UNDERBOERNE And ask me your questions

IDA Kinder: Tykke.

UNDERBOERNE Oh, lets go back
to the start

IDA Håret: tyndt, slidt.

Samle det i en stram knold. 

Vaske ansigtet. 

Børste tænder. 

Tandkødet: blødende. 

Skylle vasken.

UNDERBOERNE Running in circles,
coming up tails
Heads on science apart

IDA Sidde på sengen.

Trække vejret.

8.27

Slukke uret.

UNDERBOERNE Nobody said it was easy

IDA Shhh…

UNDERBOERNE It is such a shame
for us to part

IDA Shh… 

UNDERBOERNE Nobody said it was easy/

IDA Hold kæft.
Så hold dog fucking kæft.

Underboerne kigger på Ida. Går ud. 

IDA 8.28

Slukke telefonen.

Sove.

Det er onsdag:
vækkeuret ringer kl. 8.00.
Står ikke op. 

Det er torsdag:
og jeg bliver liggende.

Det er fredag:
og jeg tænker det havde
været bedre, hvis jeg var
stået op i tirsdags.

Det er lørdag:
står ikke op.

Det er søndag:
og jeg tror at det er lørdag.

Det er mandag:
vil trække en tidsmaskine
i en tyggegummiautomat.

Gi’ en femmer, tygge mig til en ommer, blæse en kæmpemæssig lyserød bobbel. Den sprænger, klistrer sig fast til ansigtet, vokser henover håret, dækker hele hovedet, nedover skuldrene, begge arme, torsoen, lårene, benene forsvinder i en lyserød puppe, en lille ork graver mig fri af og Saruman spørger:

Who do you serve?

Og det er fandens fucking enkelt at svare på: there is only one true master. 

Noget er ikke helt som det skal være. Det er jo sjovt, men så alligevel ikke helt.

Ida griner, men også kun næsten. Det er jo fint siger hun, men en fest bliver hurtigt til et one-night stand til en blødende næse til en tour-de-force mod afgrunden.

Bevæbnet med vin,  løgn og sarkasme falder hun igennem en verden af flimrende popkultur, overflade og en mor, der bliver ved med at ringe. I Jell-O Shot falder et menneske fra hinanden og spørger med sin nedtur: hvem tilhører krisen? 

CREDITS

MEDVIRKENDE Stine Fevik, Andrine Sæther og Sigurd Myhre
TEKST AF Sonja Ferdinand
OVERSÆTTELSE AF Maria Tryti Vennerød
INSTRUKTION Camilla Kold
SCENOGRAFI OG KOSTUMEDESIGN Nia Damerell
LYDDESIGN Bendik Toming
MASKØR Hege Ramstad
DRAMATURG Olav Torbjørn Skare
LYSDESIGN Øyvind wangesteen
FOTO Øyvind Eide