STOLTHED OG
FORDOM
BETTY NANSEN TEATRET 2022
tekstuddrag
Jane Der er brev
Lydia DER ER BREEEEV!
Jane Det er fra Mr. Bingley
Lizzy Og hvad mon den
elskværdige skriver?
Bingley Kære Ms. Bennett.
Jeg skriver til Dem for at fortælle,
at jeg er rejst til London.
Jane Han er i London.
Lizzy I London?
Jane Ja, han skriver at Mr. Darcy
med stor elskværdighed
har ladet sit hjem være som hans.
Lizzy Hvor storsindet af ham.
Og hvornår agter han at
vende tilbage?
Bingley Hvor længe vi skal blive vides
ikke eller om vores veje igen skal
krydse forbi Deres landlige egne.
Jane Det gør han ikke.
Lizzy Selvfølgelig gør han ikke det.
Lydia Hvad?
Jane + Lizzy Han kommer ikke tilbage.
Lydia Men/
Jane Han beklager kun at han ikke
Bingley At jeg ikke nåede at anmelde min
afsked til de venner jeg har gjort
mig på egnen.
Lizzy Venner?
Jane Han udtrykker en glæde over de
oprigtige fornøjelser hans tid på
vores hjemegn har givet ham.
Lizzy De oprigtige fornøjelser!
Ja, den menneskelige karakter er
sørme en omskiftelige størrelse.
Et udtryk for hengivenhed den ene
dag, en kujonagtig afsked den
næste.
Et tillykke skal lyde til Mr. Bingley for
så fuldendt at bekræfte påstanden
om at man ikke kan stole på noget
som helst.
Lydia Lizzy!
Lizzy (til Lydia) Hvad?
Lydia peger på Jane.
Lizzy Jane?
Jane Ja?
Lizzy -
Jane Er der noget du har brug for?
Lizzy Jane.
Jane Det er fint, Lizzy.
Lizzy Men/
Jane Han vil blive glemt, og alt vil blive
som før.
Lizzy Det gør mig så ondt.
Jane Lizzy, det er fint. Jeg har jo
umiddelbart den trøst, at det ikke
har været mere end fejlagtig
indbildning fra min side.
Lizzy Alle der har set jer kan
umuligt tro det er sandt.
Jane Hvad der er sandt eller usandt er
underordnet; at forvente ægteskab
af tilfældig hengivenhed hører kun
fjollede småpiger til.
Lizzy Jane, jeg kan se i dit ansigts
folder at du lider.
Jane Lizzy, det er fint
Lizzy Tal til mig.
Jane Der er ikke noget at sige.
Lizzy Sig mig hvad dine tanker
er optaget af.
Jane Det er fint.
Lizzy Jane, lad mig hjælpe dig.
Jane Alt er fint.
Lizzy Jane!
Jane Alt er helt fint.
Det er en alment udbredt opfattelse at en kvindes fantasi er meget hurtig. Den springer på et øjeblik fra beundring til kærlighed og fra kærlighed til ægteskab.
Det er ikke let, at være til i verden hvor en kvindes identitet ikke er noget udover den, hun bliver gift ind i eller er født af. Ja, hvem kan man egentligt påstå, at være i den her verden, hvor man primært er til for andre?
Forældrene er forvist til baggrunden, i en version af Jane Austens ikoniske roman, hvor søstrene Lizzy, Jane og Lydia fra hver deres verdenshjørne stædigt, længselsfuldt og naivt holder på fortællingen.
Her er den store romantisk kærlighed også et sorgfuldt farvel til pigeværelsets sære intimitet.
CREDITS
MEDVIRKENDE Mathilde Arcel Fock, Ferdinand Falsen Hiis, Freja Klint Sandberg, Mathias Bøgelund, Nanna Skaarup Voss og Simon Kongsted
MUSIK Viktor Dahl
INSTRUKTØR Anna Balslev
SCENOGRAF Laura Løwe
ROMAN AF Jane Austen
KOMPONIST OG MUSIKER Viktor Dahl
BEARBEJDELSE Sonja Ferdinand & Anna Balslev
KOREOGRAF Sebastian Kloborg